Lubię Sylwię Chutnik. Za to, co robi Fundacja Mama. Za Kids Block w czasie Manify. Za Kieszonkowy Atlas Kobiet. Za to, że ma dobre oko i dobre ucho, a swoje obserwacje potrafi bardzo sprawnie przelać na papier. Lubię ją też za dystans i zdrowy rozsądek. Bo zdrowy rozsądek to ja chyba lubię najbardziej na świecie.
Ale nie będę ukrywać, że do jej książki „Mama ma zawsze rację” podchodziłam bez entuzjazmu i gdyby nie to, że książkę dostałam (od swojej Mamy, nota bene), to nie wiem kiedy bym ją przeczytała.
Przeczytałam w ciągu jednego dnia, jadąc do i z pracy. Nie jest to gruba książka. Ot, zbiór felietonów. Nie poradnik, nie powieść, raczej kilkanaście krótkich tekstów. Część z nich była już wcześniej publikowana, podana razem ma większą siłę rażenia. BARDZO podoba mi się główna myśl przebijająca w tym, co pisze Chutnik. Otóż autorka pisze po prostu o tym, że najważniejsze, to nie dać się zwariować. Nie dać się ogłupić reklamom, supernianiom, wymaganiom jakie stawia współczesność, kultura, telewizja, obyczaje. Iść za głosem serca i rozumu. Robić swoje. Nie jest zawsze fajnie, nie jest zawsze przyjemnie i różowo. Ale czasem zamiast się spinać, wystarczy pokitłasić z dzieckiem, za darmochę. Sylwia Chutnik pisze też o tym, jak postrzega się matki, jakie role im przypisuje. Co wolno, a czego nie. Jak układają się role w rodzinie, jak rozczarowujące bywa życie gdy rodzi się dziecko i nagle klimat zaczyna niebezpiecznie dryfować w stronę rosołu w niedzielę i meblościanki.
Tytuł zbioru jest przewrotny, tak samo jak przewrotny jest okładkowy strój autorki – niby lata ’50, housewife z przedmieścia, a tu różowa grzywka i czaszki. Sylwia Chutnik to w końcu radykalna gospodyni domowa.
Bardzo polecam tę pozycję. Tatom i mamom.
Na deser Kosmetyki Mrs Pinki. Ja też zawsze czułam, że to o mnie ;)
3 Comments
Kropka
Dobrze napisane. Nie dać się ogłupić.
Właśnie o tym tworzę nowego bloga. Bo dałam się ogłupić. Chociaż nie reklamom…
Dzięki za polecenie!
sztukająca mama
Dzięki, już od jakiegoś czasu zbieram się, aby sięgnąć po Chutnik…
Agencja Aweo
Nie zgadzam się z Tobą, ale ok